Setările Ferrari pentru a optimiza secțiunile rapide și schimbările de direcție al SF-24 la Melbourne | Australian GP preview
Cum caută Ferrari un setup pentru a optimiza secțiunile rapide și schimbările de direcție SF-24 la Melbourne
Urmează Marele Premiu al Australiei, iar pe circuitul Albert Park din Melbourne, Scuderia Ferrari își propune să reproducă recentele performanțe solide ale SF-24, prezentate în primele două evenimente ale sezonului 2024 al Formulei 1, în Bahrain și Arabia Saudită. Un obiectiv cu siguranță realizabil, având în vedere că mașina roșie, deși se confruntă cu o anumită distanță față de Red Bull, pare să se bucure de un avantaj similar față de restul urmăritorilor din spatele echipei din Milton Keynes. O mașină italiană care a arătat o fundație foarte solidă pe care să se bazeze pentru acest weekend, datorită muncii deosebite depuse pe cel mai recent monopost de inginerie aeromecanică proiectat de inginerii din Maranello în timpul iernii.
Pentru a reuși acest lucru, ca întotdeauna în Formula 1, Căluțul Rulant trebuie să valorifice punctele sale forte, urmărind să obțină cel mai bun setup posibil care să extragă cele mai bune performanțe de la cele două mașini SF-24, atât în ceea ce privește timpul pur pe tur, cât mai ales setup-ul de cursă cu o încărcătură mare de combustibil la bord, care a fost principala problemă a echipei italiene în ultimele două sezoane.
Circuitul Albert Park prezintă caracteristici foarte interesante, mai ales după modificarea layout-ului istoric, care a crescut într-adevăr viteza pe tur. Un alt test, după cele care au avut loc la Sakhir și Jeddah, capabil să ofere o opinie mai factuală în ceea ce privește competitivitatea mașinii Ferrari SF-24.
În toate acestea, trebuie luat în considerare un fapt: Carlos Sainz încă se recuperează după problemele de sănătate cu care s-a confruntat în urmă cu două săptămâni, în ciuda faptului că spaniolul a fost deja prezent în garajul Ferrari a doua zi după operația chirurgicală. Echipa din Maranello a mers mai departe cu programul de lucru, profitând de a doua parte a unui test deja programat la Fiorano, la care a participat și Oliver Bearman. Tânărul britanic a efectuat numeroase simulări de start pentru a se familiariza cu sistemul, destul de diferit de cel pe care îl folosește în Formula 2. Spaniolul țintește să fie prezent, însă doar vizita medicală din interiorul padocului, programată să aibă loc joi, îi va acorda fostului pilot McLaren posibilitatea de a concura în acest weekend.
În plus, conform informațiilor relatate de presa italiană, putem anticipa că echipa istorică italiană va testa un anumit setup de suspensie pentru a optimiza performanțele mașinii roșii. Ne referim la ajustarea degajărilor cruciale la sol care, în Australia, având în vedere suprafața pistei și faptul că nu este deloc nivelată, va juca un rol crucial. Obiectivul pentru Ferrari? Să găsească rezultatul ecuației referitoare la sarcina aerodinamică generată în raport cu rezistența la înaintare cât mai eficientă. Fără să mai lungim vorba, să trecem la analiza propriu-zisă, comentând trăsăturile distinctive utile pentru performanță.
Ferrari SF-24: importanța sarcinii aerodinamice generate la Melbourne
Formula 1 se oprește acum pe continentul australian, la Melbourne, pe circuitul Albert Park. Viteza medie a fost mărită față de ediția din 2022, datorită unor modificări aduse la configurația circuitului. Primul sector este alcătuit din două chicane: primul este parcurs cu viteză medie-mare, în timp ce al doilea este mediu-rapid. În general, în această parte a circuitului, este nevoie de o sarcină verticală bună, bine echilibrată între cele două axe. Prin urmare, va fi esențial să se găsească încărcătura corectă în spate. În plus față de aceste două "eseuri", există un viraj rapid care se ia cu aproximativ 230 de kilometri pe oră, în plină accelerație, și anume virajul 5
Cel de-al doilea sector face parte din cea mai rapidă secțiune a circuitului, care constă într-o șicană mediu-rapidă, dificil de interpretat, și un viraj cu rază lungă care duce pe linia dreaptă lungă dintre virajele 10 și 11, unde poate fi folosit sistemul de reducere a rezistenței la înaintare. Prin urmare, va fi nevoie de multă forță de apăsare combinată cu un nivel bun de eficiență. În plus, DRS-ul va putea fi utilizat în patru secțiuni ale pistei, motiv pentru care un dispozitiv care reduce eficient rezistența la înaintare va aduce beneficii considerabile mașinilor, permițându-le să recupereze viteza. Mai mult timp petrecut cu DRS-ul deschis aduce un avantaj pentru echipele care pot încărca mai mult mașinile.
Prin urmare, forța de apăsare instalată în general ar putea fi mediu-mare. Ajungem la ultimul sector, care începe cu o șicană foarte rapidă (11-12), unde împingerea verticală va continua să fie foarte importantă. Al treilea sector continuă apoi cu două viraje de 90°, unde echilibrul perfect între cele două axe ale mașinii face diferența. Se încheie cu virajul 15, o curbă la stânga destul de lentă, urmată de virajul 16, care este luat la viteză maximă, îngrijind traiectoria pentru a parcurge o distanță cât mai mică.
Gp Australia 2024/Ferrari: tehnicienii echipei roșii lucrează la înălțimea de rulare a SF-24
Pentru a optimiza turul de pistă de la Melbourne, este important să se gestioneze la maximum aspectul pur aerodinamic. Vitezele medii sunt foarte mari și se abordează o gamă largă de viteze, motiv pentru care va fi important ca podeaua să funcționeze bine în cel mai bun mod posibil. La acest aspect, Ferrari s-a dovedit a fi excelent, în special pe virajele cu rază lungă și sprijinite. Cu SF-24, echipa italiană a găsit multă stabilitate în ceea ce privește sarcina în diverse situații, optimizând harta aerodinamică. Vorbim despre un aspect crucial care, este evident, depinde de mulți factori, inclusiv de distanțele față/spate la sol menționate anterior și de unghiul de cădere.
Podeaua, de fapt, suferă diverse impacturi în timpul turei, iar obiectivul este, prin urmare, asigurarea stabilității sarcinii pe măsură ce condițiile de funcționare variază. Pe această pistă, performanța va fi foarte sensibilă la înălțimea de rulare utilizată. De exemplu, putem spune că McLaren este foarte solidă în parcurgerea virajelor cu rază lungă care necesită o singură intrare a direcției, în timp ce mai trebuie să lucreze la tipul de viraje cu rază lungă în sprijin. În general, echipele vor trebui să găsească un anumit compromis chiar și în ceea ce privește configurația suspensiei.
În primul rând, pista este un circuit stradal, ceea ce înseamnă că există mai multe zone de suprafață care nu sunt plane. Tocmai din acest motiv, distanța față de planul de referință (suprafața pistei) va fi puternic condiționată de prezența unor denivelări care vor face mai complicată coborârea podelei. În plus, deși va fi relevant să se asigure o bună dotare a părții frontale cu rigiditate pentru a îmbunătăți schimbările de direcție, în același timp, echilibrul mecanic nu poate fi mutat prea mult în față, deoarece aderența în spate este necesară în virajele de 90° cu viteză medie.
Red Bull în virajele de mare viteză este foarte solid, dar adevărata sa forță constă în capacitatea de a performa în schimbările de direcție, care sunt prezente masiv la Albert Park. Știm, de asemenea, că mașina RB20 prezintă o caracteristică intrinsecă crucială: ne referim la capacitatea înnăscută a mașinii austriece de a menține cea mai bună deltă de viteză între configurația cu DRS-ul închis și cea deschisă. Din acest motiv, tehnicienii ar putea, în comparație cu concurenții direcți, să aleagă să încarce mai mult spatele datorită aripii spate, așa cum s-a întâmplat anul trecut.
Având în vedere caracteristicile SF-24, potrivit previziunilor, Ferrari ar putea alege, de asemenea, să instaleze mai multă forță de apăsare în spate, mai ales dacă ne gândim la mașina din 2023. Această măsură ar simplifica, în consecință, gestionarea pneurilor cu mult combustibil în rezervoare. Ne amintim, de fapt, că SF-23 nu a funcționat bine sub acest aspect, deoarece adăugarea de sarcină în spate ar duce la o pierdere de aderență pe partea din față deja slabă a mașinii.
Dimpotrivă, ultima mașină roșie are o parte frontală mult mai solidă, ceea ce le va permite lui Charles Leclerc și Carlos Sainz să lucreze la reglarea fină a părții din spate a mașinii pentru a asigura un nivel cât mai ridicat de tracțiune, o caracteristică cheie a monopostului Ferrari care, cel puțin în primele două curse ale campionatului de Formula 1 2024, nu a părut la fel de factual ca în trecutul recent. Acesta este un domeniu la care Ferrari lucrează din greu pentru a debloca performanța maximă în acest aspect crucial, în special pe anumite circuite capabile să îmbunătățească performanța pe tot parcursul turului.
Sursă: Alessandro Arcari pentru FUnoanalisitecnica