Ferrari SF-24: accent pe aerodinamică și suspensie în cadrul primului pachet de dezvoltare

Tehnicienii Ferrari cred în capacitățile de dezvoltare pentru a se apropia de Max Verstappen și Redbull



Monopostul Ferrari SF-24 nu eliberează potențialul lui Red Bull: după primele două curse din campionatul de Formula 1 2024, au ieșit la iveală principalele limitări ale mașinii roșii în comparație cu Red Bull RB20. Mașinii din Maranello îi lipsește forța de apăsare și capacitatea de a exploata toată aderența mecanică din spate pentru a genera temperatura pneurilor. Dar tehnicienii Ferrari cred în capacitățile de dezvoltare pentru a se apropia de Max Verstappen pe măsură ce sezonul avansează.

Red Bull RB20 domină startul sezonului de Formula 1. Noua mașină a lui Adrian Newey a indicat o cale inovatoare în dezvoltarea mașinilor cu efect de sol, deoarece precedentul RB19, după ce anul trecut a câștigat 21 din 22 de GP-uri, a fost considerat de către tehnicienii din Milton Keynes ca fiind ajuns la limita dezvoltării.

Din acest motiv, în paddock se vorbește că Red Bull este mașina cu cel mai mare potențial de îmbunătățire: Adrian Newey a insistat și s-a concentrat asupra unor concepte din sistemul de răcire pentru a deschide oportunități de dezvoltare aerodinamică. Impactul a fost că monopostul RB20 a făcut brusc ca celelalte mașini de Formula 1 să "îmbătrânească", dând impresia că fac parte dintr-o generație mai veche.

Dacă ar fi așa, lui Max Verstappen i s-ar putea atribui deja următoarele două campionate mondiale de Formula 1 (2024 și 2025), deoarece mașinile actuale vor fi văzute, doar că ușor modificate, și în următorul sezon de F1. Analiza poate fi corectă, dar este prea drastică. Frederic Vasseur, directorul echipei Ferrari, rămâne optimist: managerul francez este încrezător că echipa Scuderiei poate reduce decalajul față de RB20 prin evoluții ulterioare.

SF-24 este, de asemenea, o mașină complet nouă și nu este corect să spunem că mașina roșie nu poate avea potențial de îmbunătățire pe parcursul sezonului. Ferrari are o configurație foarte diferită față de SF-23, chiar dacă poziția cockpitului nu s-a schimbat: șasiul este complet nou, mai lung cu aproximativ 50 mm în spatele șoferului și mai îngust, ceea ce permite economii de greutate față de mașina de anul trecut.

Propulsorul 066/10 a fost mutat înapoi, iar cutia de viteze a fost scurtată în căutarea unei mașini cu reacții mai stabile și, prin urmare, mai ușor de manevrat la limită pentru piloți. SF-24 răspunde la schimbări, confirmând că a fost proiectat cu o bază "sănătoasă", dar este de netăgăduit că sezonul echipei roșii a început cu o treaptă sub Red Bull. În calificări, au poate un avantaj de două sau trei zecimi față de Ferrari, după cum a recunoscut Fred Vasseur după Marele Premiu al Arabiei Saudite, dar în cursă ceva mai mult. În acest moment este greu de estimat, deoarece nu știm dacă Red Bull a forțat la maximum. Sentimentul pozitiv exprimat de Fred Vasseur este că, dacă Ferrari reușește să facă un pas înainte, ar putea pune presiune pe campionii mondiali.

Pe circuitul de la Jeddah, Ferrari a fost singura dintre echipele de top care și-a aliniat mașina cu o aripă spate încărcată (aceeași cu cea folosită în prima etapă a sezonului, Marele Premiu al Bahrainului), în timp ce adversarii au mizat pe o soluție mai puțin rezistentă și mai utilă pentru a căuta viteze maxime bune.

SF-24 din Arabia Saudită a avut dificultăți în a extrage potențialul mașinii roșii: piloții s-au plâns că nu au reușit să aducă pneurile la temperatură pe o pistă cu suprafață netedă, puțin uzată, dar foarte aderentă.

Conform analizei făcute de tehnicienii Pirelli din Jeddah, căutarea aderenței mecanice a fost crucială, în timp ce tehnicienii de la Maranello au încercat să compenseze incapacitatea de a aduce pneurile în fereastra de funcționare corectă cu o creștere a forței de apăsare. Duminică, mașina roșie nu a reușit să transfere energia necesară pneurilor pentru a extrage potențialul maxim al acestora.

Să fie oare un semn că SF-24 are lipsă de sarcină aerodinamică doar în comparație cu Red Bull, în timp ce este decisiv mai competitiv decât toți ceilalți? Răspunsul este cu siguranță da, dar dacă luăm în considerare interpretarea Pirelli, trebuie să ne uităm și la suspensia spate. Și în acest domeniu, Ferrari a schimbat foarte mult față de anul trecut, chiar dacă a rămas dispunerea cu tijă de tracțiune, abandonată de toți, cu excepția Haas.

Odată cu noua transmisie, suspensia a fost complet reproiectată: brațul superior a fost ridicat deasupra cutiei de viteze, iar tija de tracțiune nu numai că nu mai este foarte înclinată spre înainte, ci rămâne în interiorul celor două brațe care simulează un triunghi, dar care au de fapt atașamente la suportul butucului care sunt multi-link. Tija de tracțiune de pe SF-23 era foarte lungă și ajungea până la podeaua cutiei de viteze, în timp ce acum este decisiv mai scurtă, deoarece se oprește la jumătatea cutiei de viteze, semn că staff-ul lui Enrico Cardile a încercat să mențină avantajul greutăților mai mici în comparație cu dispunerea tijei de împingere, eliberând în același timp zona inferioară pentru aerodinamică.

Într-un concept mai tradițional, Ferrari și-a împins conceptele la extrem și, aproape sigur, nu a găsit încă configurația ideală pentru partea din spate care, totuși, are marje ample de dezvoltare.

Fred Vasseur subliniază faptul că performanțele provin din diverse componente și că nu există o singură piesă care poate aduce o îmbunătățire semnificativă de cinci zecimi la mașină. Pentru a reduce decalajul, sunt necesare îmbunătățiri în toate aspectele. Deși echipa a făcut un pas decent înainte, este necesar un progres continuu în fiecare zonă a mașinii.

Fără îndoială, aerodinamica joacă un rol crucial, iar echipa are în lucru actualizări viitoare. Managerul francez recunoaște că toată lumea lucrează la actualizările lor. Obiectivul principal este de a furniza actualizări care să contribuie la îmbunătățirea și dezvoltarea generală a mașinii.

Jocul, prin urmare, pare clar: Ferrari se confruntă în prezent cu supremația Red Bull, atât de mult încât chiar și Sergio Perez reușește să rămână în fața lui Charles Leclerc, dar partea italiană încearcă să grăbească sosirea primului pachet de dezvoltare care va implica aerodinamica, dar și suspensia spate.