Analiză telemetrică SF-24: pole position-ul a fost la îndemână pentru Ferrari la Albert Park | GP Australia 2024

Pole position a fost la îndemână pentru Ferrari în Australia



Max Verstappen a dat o demonstrație a talentului său excepțional spulberând recordul circuitului de la Albert Park cu un timp de 1.15.915, fiind singurul care a depășit bariera de 1.16. Olandezul s-a plâns timp de două zile de reglajul mașinii sale Red Bull, dar în cele din urmă, după ultimele ajustări făcute în Q2, a găsit turul perfect care i-a permis campionului mondial să obțină al doilea pole în Marele Premiu al Australiei, care este și al treilea al sezonului și al 57-lea din carieră.

Din păcate, nimic nou sub soarele de la antipozi, dar de data aceasta rezultatul din calificări ar putea să nu fie decisiv pentru cursă: Max Verstappen a lăsat să se înțeleagă că plecarea din pole nu-l va proteja de atacurile mașinilor Ferrari, care au demonstrat o mai bună adaptare la circuitul de la Melbourne în ceea ce privește ritmul de cursă. Iluzia Cavalerului Rulant de a sărbători cel de-al 250-lea pole s-a spulberat odată cu locul al doilea al unui Carlos Sainz uimitor: spaniolul, deși nu era într-o formă perfectă după operația de urgență de la Jeddah pentru apendicita suferită în Arabia Saudită, a știut să reacționeze și să revină în forță.

Ferrari-ul spaniolului este al doilea, cu un decalaj de 270 de milisecunde: Carlos Sainz s-a strecurat între cele două Red Bull, întrucât Sergio Perez este al treilea cu celălalt RB20, iar mexicanul a urmat și el scenariul de reglaj al lui Max Verstappen pentru a depăși subvirarea. Spaniolul va trebui să demonstreze în cursă că poate ține pasul cu olandezul, mizând pe faptul că mașina roșie ar putea fi la fel de competitivă ca și cea din Milton Keynes. Charles Leclerc va fi dezamăgit de faptul că a terminat doar pe locul cinci, după ce a fost în mare luptă pentru pole position: monegascul a fost depășit în cele din urmă chiar de Lando Norris cu McLaren, care l-a precedat cu peste o zecime.

În sesiunea de calificări pentru Marele Premiu de Formula 1 al Australiei din 2024, pole position-ul a fost la îndemâna Scuderiei Ferrari. Pe hârtie, Red Bull-ul lui Max Verstappen a fost mai vulnerabil decât ceea ce s-a văzut în weekend-urile trecute pe circuitul internațional din Bahrain, situat la Sakhir și apoi la Jeddah.

Mai multe greșeli ale lui Charles Leclerc și Carlos Sainz, pe care le vom analiza împreună, au împiedicat Scuderia să obțină primul pole din sezonul 2024 al Formulei 1.

Analiza telemetrică Carlos Sainz vs Max Verstappen

După cum se vede clar în acest grafic, monopostul Red Bull RB20 este capabil să genereze viteze mai mari pe orice linie dreaptă, care sunt evidențiate de cercurile albe.

Comparație Sainz (linia roșie) vs Verstappen (linia albastră) pe cel mai bun tur al lor în Q3. Credite: www.f1-tempo.com


Principala diferență, însă, se vede în secțiunea chicanei de mare viteză din virajele 9 și 10: în acea zonă, Carlos Sainz face o greșeală, care îl costă scump pe toată linia dreaptă următoare. În restul turului, practic în toate virajele, Ferrari-ul se ține perfect în fața mașinii care a dominat primele curse ale campionatului de Formula 1.

Prin urmare, eroarea spaniolului l-a costat șansa de a obține pole position-ul, după cum demonstrează al doilea grafic. În cercurile galbene plasate deasupra datelor telemetrice, putem vedea într-adevăr cum delta dintre cei doi piloți crește exponențial chiar în acea secțiune. Al doilea grafic cu date telemetrice confirmă, în schimb, că a fost o imperfecțiune a lui Carlos Sainz, determinată probabil de dorința de a obține acel pole position pentru Marele Premiu al Australiei.

Comparație Sainz (linia roșie) vs Verstappen (linia albastră) pe cel mai bun tur al lor în Q3. Credite: www.f1-tempo.com



Dacă observăm accelerația, observăm că aceasta nu este liniară pe tot parcursul virajului. De fapt, trece de la 100% la 15%, apoi urcă din nou la 98% și coboară dramatic la 43%, probabil pentru a face o corecție. Acest lucru l-a făcut să piardă aproximativ patru zecimi între șicane și următoarea linie dreaptă, unde viteza sa maximă a fost afectată de greșeala anterioară.

Charles Leclerc a făcut și el o greșeală

Pe de altă parte, Charles Leclerc a făcut o corecție semnificativă în sectorul trei, care l-a determinat chiar să nu efectueze ultimul tur de pistă, fiind nevoit să se mulțumească cu locul cinci pe grila de start a cursei care va avea loc duminică pe circuitul Albert Park. Dat fiind faptul că pilotul monegasc nu a finalizat ultima cursă rapidă, din păcate, datele din acel tur nu sunt disponibile în telemetrie, dar până în sectorul doi, el a fost la egalitate cu timpii lui Carlos Sainz, deci la egalitate cu Max Verstappen. Cu toate acestea, nu vom ști niciodată cu siguranță dacă unul dintre piloții Ferrari și-ar fi asigurat pole position-ul dacă nu ar fi făcut o greșeală. Ceea ce putem afirma cu încredere, însă, este că mașina SF-24 s-a adaptat bine la caracteristicile circuitului de la Melbourne; și că - dacă se va dovedi din nou competitivă în cursă - ar putea fi un ghimpe în coasta celor de la Red Bull.