Analiza datelor 2023 vs 2024: Baza puternică a Ferrari SF-24 facilitează decizia de upgrade

Analiza datelor F1 2023 vs 2024: cât de mult s-au îmbunătățit Ferrari și rivalul Redbull



În primele două runde ale campionatului de Formula 1 2024, Scuderia Ferrari a arătat o îmbunătățire încurajatoare. Asta în ciuda faptului că Red Bull continuă să domine, în spatele ei pregătindu-se o luptă acerbă pentru rolul de concurent principal. Jucătorii cheie rămân aceiași ca anul trecut, cu Ferrari, McLaren, Mercedes și Aston Martin urmărind echipa campioană mondială în exercițiu. Să comparăm, așadar, după primele două evenimente din campionat, Marele Premiu al Bahrainului și Marele Premiu al Arabiei Saudite, la 12 luni distanță, pentru a înțelege cine a făcut cei mai mari pași înainte și cine pare să fi pornit încet.

Să începem prin a defini metodologia acestei analize: ne bazăm în principal pe datele din sesiunea de calificări și din cursă, colectate de pe circuitele Sakhir și Jeddah. Comparația este ajutată de similitudinea condițiilor în care s-au desfășurat cursele, inclusiv vremea, strategiile utilizate de echipă și alte situații legate de circuit, cum ar fi opririle unice, perioadele Safety Car și Virtual Safety Car.

Pentru fiecare an și pentru fiecare Mare Premiu, am analizat datele din tabelele care prezintă cele mai bune timpi sau ritmuri de cursă ale fiecărui pilot examinat în cei doi ani, urmate de diferențele procentuale față de cel mai bun calificat/primar. În plus, este raportată îmbunătățirea, tot în puncte procentuale, de la un an la altul.

F1 | Analiza datelor/ Calificări și cursa Bahrain: Ferrari se confirmă drept principalul adversar al lui Red Bull

Să începem cu sesiunea de calificări pentru Marele Premiu al Bahrainului: primul eveniment al anului este întotdeauna dificil, deoarece nu toate echipele pot ajunge complet pregătite sau capabile să dea tot ce au mai bun. În ceea ce privește acest aspect, Red Bull nu pare să fie deloc afectată de o astfel de problemă, deoarece în ambele sezoane, au fost cei mai rapizi pe un singur tur. Max Verstappen, de altfel, a obținut două pole position-uri din două, confirmând acest aspect. În medie, Ferrari se situează pe locul al doilea, Charles Leclerc, în special, extrăgând în mod constant performanța maximă pe un singur tur.

Deși sentimentele s-au schimbat semnificativ în comparație cu cele de acum 12 luni pentru echipa din Maranello, amintindu-și de problemele semnificative de configurare și de pilotaj ale SF-23, monopostul roșu a reușit în ambele ocazii să se poziționeze ca a doua forță. Mai în spate și în același mix, găsim Mercedes și Aston Martin. Această alternanță a rămas aproape neschimbată de la un an la altul, în timp ce adevărata schimbare este reprezentată de includerea celor de la McLaren.

Ne amintim cu toții unde se afla echipa engleză la începutul sezonului 2023 al Formulei 1 și cât de mult a reușit să progreseze pe parcursul sezonului. Anticipăm că datele legate de echipa din Woking pot fi surprinzătoare, dar ele trebuie să fie contextualizate în ceea ce privește nivelul de performanță de care sunt capabile MCL60 și MCL38.

Am decis să examinăm cel mai bun tur al fiecărui pilot din weekend, ceea ce înseamnă că luăm în considerare timpul lui Charles Leclerc, stabilit în Q2 în Bahrain anul acesta.

Ceea ce putem remarca, în general, este faptul că diferența dintre echipele individuale s-a redus. Efectul este cu siguranță atribuibil nivelului de ore petrecute în tunelul aerodinamic și cu software-ul Computational Fluid Dynamics, care este proporțional cu poziția în clasamentul constructorilor, dar nu numai atât; multe echipe și-au schimbat filosofia aerodinamică, apropiindu-se mai mult de designul și ideile Red Bull, reușind astfel să exprime performanțe mai mari. Printre acestea, fără îndoială, Ferrari și Mercedes, care înregistrează cele mai mari salturi înainte între 2023 și 2024, cu excepția celor de la McLaren, având în vedere motivele explicate anterior.

Ca o confirmare a acestei ipoteze, Red Bull RB20 prezintă cel mai mic decalaj față de predecesorul său, RB19. Să ne amintim, de asemenea, că toate analizele noastre sunt inserate într-un context extrem de dinamic; prin urmare, este de la sine înțeles că toate echipele de Formula 1 se îmbunătățesc de la un sezon la altul. Opusul ar fi îngrijorător. Astfel, perspectiva cu care sunt analizate datele nu este "dacă echipele s-au îmbunătățit", ci "cu cât de mult s-au îmbunătățit". Dacă performanțele s-au apropiat pe un tur de calificări, nu același lucru se poate spune din perspectiva ritmului de cursă:

În această etapă merită subliniat faptul că în Bahrain 2023, cursa lui Charles Leclerc a durat mai puțin, deoarece acesta a abandonat în turul 39, afectând astfel datele privind ritmul de cursă. De asemenea, în același Mare Premiu, cursa lui Oscar Piastri a durat 13 tururi, nu a oferit suficiente date pentru o măsurătoare reală a ritmului de cursă.

Dar, în general, tendința este opusă celei din calificări: diferența medie procentuală față de Max Verstappen este mai mare anul acesta decât în urmă cu 12 luni, simbolizând un nou pas înainte al celor de la Red Bull, capabili să revizuiască mașina și să găsească în continuare performanță. Dacă ar fi să facem cumva abstracție de factorul Max Verstappen, datele ar putea fi comparate cu cele ale lui Sergio Perez, oferind poate o măsură mai echilibrată a valorii Red Bull.

Cu toate acestea, delta de performanță nu pare să se fi redus, deoarece doar Carlos Sainz, în acest an, a reușit să se apropie de mexican, fără a lua în considerare problemele de frânare ale lui Charles Leclerc din prima rundă, care i-au încetinit inevitabil ritmul. Pe scurt, deși avem mai multă competitivitate pe un singur tur, mai este mult de lucru pentru a echilibra plutonul pe termen lung.

Așa cum este de dorit, câștigul fiecărui pilot în comparație cu el însuși în anul trecut este mai mare decât în calificări: gândiți-vă că învingătorul, Max Verstappen, a terminat Marele Premiu al Bahrainului 2024 cu 2 minute și 12 secunde mai repede decât în urmă cu un an, ceea ce, indiferent de perioadele Virtual Safety Car prezente în momente diferite în ambele curse, arată un câștig mediu de aproximativ 2 secunde pe tur.

Analiză de date/Calificare și cursă Arabia Saudită: Ferrari se apropie de Red Bull

Am menționat deja că prima cursă poate fi uneori un "foc de paie" pentru unii și un start fals pentru alții, așa că să analizăm și cea de-a doua cursă, desfășurată la Jeddah, pe fulminantul circuit Corniche: povestea, chiar și aici, rămâne neschimbată de la un an la altul, având în vedere un alt rezultat de un-doi obținut cu ușurință de Max Verstappen și coechipierul său de la Red Bull, Sergio Perez.

Să aruncăm o privire la comparația calificărilor dintre 2023 și 2024: rezultatele sunt surprinzător de asemănătoare, cei doi piloți Red Bull obținând fiecare câte un pole în cei doi ani, iar Charles Leclerc reușind să se plaseze pe poziția a doua. Fernando Alonso se confirmă în top 5, în timp ce Mercedes se zbate în ambele ocazii. În plus, în acest an, a terminat chiar în spatele celor de la McLaren.

Carlos Sainz, neparticipând în acest an la Marele Premiu al Arabiei Saudite, este bineînțeles exclus din analiză.

Din punct de vedere statistic, cele mai mari îmbunătățiri au fost făcute de McLaren, care în 2023 s-a calificat penultimul cu Lando Norris și al nouălea cu Oscar Piastri. Anul acesta, însă, echipa condusă de Andrea Stella a reușit să monopolizeze a treia linie, plasându-se efectiv în fața ambelor Mercedes. Am analizat în detaliu problemele de setup suferite de săgețile negru-argintii, printr-un articol dedicat care a scos în evidență punctele forte și punctele slabe ale celor două mașini, care folosesc de altfel aceeași unitate de propulsie.

Datele referitoare la câștigul lui Max Verstappen pot fi alarmante pentru oricine, dar trebuie amintit că olandezul a suferit singura problemă de fiabilitate din campionatul 2023 tocmai în Arabia Saudită, fiind nevoit să renunțe la Q2 și să plece de pe poziția a cincisprezecea. Pilotul Red Bull s-a revanșat săptămâna trecută, stabilind recordul pistei în Q3 și distanțându-i pe toți ceilalți, inclusiv pe coechipierul său. În afară de el, și la fel ca în Bahrain, observăm decalaje mai mici în calificări și îmbunătățiri de la un an la altul de același ordin de mărime.

În cele din urmă, ajungem la setul de date referitoare la ritmul de cursă: analizând datele, observăm încă o dată leadershipul solitar al mașinii RB20, care, la fel ca și predecesorul său, RB19, pare proiectată pentru o cursă lungă.

Încă o dată, Carlos Sainz, care nu a participat la cursa de la Jeddar, este exclus din analiză. În cazul specific al lui Lance Stroll, acesta retrăgându-se după câteva tururi în ambele ediții analizate, este imposibil să se obțină date suficiente pentru a analiza ritmul de cursă și orice posibilă îmbunătățire.

Cu toate acestea, cursa din Arabia Saudită din 2024 arată o dominantă clară, dar mai puțin pronunțată decât în urmă cu 12 luni. Este interesant de observat că ritmul de cursă a doar două mașini au o diferență mai mare de 1% (Fernando Alonso și George Russell), în timp ce celelalte au o medie de 0,3 până la 0,7%, ceea ce se traduce, în termeni de timp pe tur, de la 3 la 7,5 zecimi pe tur. De asemenea, este surprinzător faptul că unii piloți nu s-au îmbunătățit de la un sezon la altul, în ciuda unor configurații de cursă destul de liniare și a faptului că nu au avut probleme tehnice deosebite.

Ignorând pașii uriași făcuți de Oscar Piastri și Lando Norris, cel mai apreciabil salt înainte este cel al lui Charles Leclerc la Ferrari, un factor care subliniază modul în care SF-24 a oferit un punct de plecare excelent. Dificultățile celor de la Aston Martin și Mercedes sunt, de asemenea, confirmate de cifre, în ciuda faptului că Lewis Hamilton a înregistrat o îmbunătățire semnificativă de 1,5% din 2023 până în 2024.

F1 2024: Ferrari așteaptă îmbunătățiri pentru a reduce diferența față de Red Bull

Să rezumăm și să facem câteva considerații, care nu trebuie înțelese ca evaluări definitive, ci ca o hrană pentru gândire care poate fi ușor contrazisă începând cu următorul Mare Premiu din Australia. În timpul iernii, s-a sperat că echipe precum McLaren și Ferrari vor putea face progrese semnificative și au fost considerate chiar capabile să reducă decalajul față de Red Bull. Cu toate acestea, aceste așteptări nu au fost pe deplin îndeplinite sau au fost îndeplinite doar parțial.

Deși este adevărat că progresele înregistrate sunt concrete și tangibile, mașina Red Bull a reușit să egaleze aceste încercări de a o doborî, lărgindu-și avantajul în anumite momente în primele două runde datorită geniului lui Adrian Newey, care a avut curajul de a reproiecta complet mașina, lăsându-i pe concurenți cu un an în urmă în ceea ce privește cea mai recentă etapă de dezvoltare a mașinii.

Ferrari este cel care s-a apropiat cel mai mult. Cu SF-24, Căluțul Rulant s-a impus ca o a doua forță solidă, câștigând încrederea oferită de proiectul 676, care se bazează pe baze foarte solide. Fundații care oferă multă încredere în actualizările care vor fi implementate în aprilie, pe care echipa din Maranello mizează foarte mult pentru a reduce și mai mult decalajul față de adversarii săi de la vârf. Problemele de degradare și de subvirare ale SF-23 sunt depășite, oferindu-le lui Carlos Sainz și Charles Leclerc un mijloc capabil să obțină podiumuri pentru a exploata chiar și cea mai mică ezitare din partea Red Bull.

În spatele ei, există puține certitudini cu privire la cine este capabil să provoace mașina roșie: în Bahrain, a fost Mercedes, în timp ce la Jeddah, deși cu un decalaj, a fost McLaren. Vom vedea în această privință ce va oferi Marele Premiu al Australiei de la Melbourne. Singura certitudine se referă la poziția lui Aston Martin, care închide efectiv acest grup de echipe de top. Mașina verde pare să nu fi obținut acel pas în plus în ritm, în ciuda etichetării proiectului AMR24 ca fiind destul de curajos.