Analiză MP Australia 2024: cel mai bun Ferrari din 2022 încoace, dar Red Bull rămâne echipa de bătut
Analiză și bilanț al ediției din 2024 a MP-ul Australiei de Formula 1. Ferrari a obținut un splendid rezultat de 1-2
Ceea ce iese în evidență din cursa de pe circuitul Albert Park este absența lui Max Verstappen, însă problemele tehnice suferite de campionul mondial nu ar trebui să afecteze cel mai bun weekend al Scuderiei Ferrari de la startul sezonului 2024 al Formulei 1. Scuderia confirmă progresele uriașe înregistrate în ultimele șase luni, continuând să facă acest lucru pe măsură ce echipa se familiarizează cu noua mașină. În Japonia, Max Verstappen este așteptat, din păcate, să reafirme ierarhia la bordul unui RB20 care rămâne mașina de bătut, dar superioritatea sa poate fi pusă sub semnul întrebării pe parcursul anului. Deocamdată, să ne bucurăm de marile sărbători de la Ferrari în paddock-ul de la Albert Park după primul lor un-doi în mai bine de doi ani și să aruncăm o privire asupra modului în care echipa din Maranello a reușit să obțină acest rezultat remarcabil.
Cursa
La Melbourne, momentul decisiv vine chiar în primele tururi, când Red Bull-ul lui Max Verstappen are probleme cu frânele, trăgând efectiv "frâna de mână" pe RB20. Campionul mondial, îngreunat în pilotaj, face mai întâi o greșeală și este depășit de Carlos Sainz. În turul 4 a devenit evident de ce, deoarece colțul său spate drept a început să fumege. Spre finalul turului, olandezul a fost nevoit să dea înapoi, retrăgându-se în pitlane cu un incendiu la frâna spate dreapta. Acest lucru duce la o pierdere semnificativă de puncte pentru olandez, deoarece, deși este realist că ar putea reveni în frunte în Japonia, nu mai este sigur că poate rămâne acolo tot anul.
În acel moment, Carlos Sainz are ocazia să controleze cursa, în timp ce, în spatele său, Charles Leclerc plătește pentru erorile din calificări, regăsindu-se în traficul McLaren. Pentru a-l depăși pe Lando Norris, Ferrari îl cheamă pe monegasc la boxe mai devreme, o decizie crucială și pentru a se apăra de undercut-ul lui Oscar Piastri. Calul Rulant reușește depășirea la boxe, dar apoi Charles Leclerc se trezește cu pneuri cu șapte tururi mai vechi decât cele ale lui Carlos Sainz, fără nicio șansă de a-l provoca. Mai mult, monegascul se confruntă cu un dezavantaj de cinci tururi în ceea ce privește durata de viață a pneurilor în comparație cu Lando Norris, un handicap care se prelungește în al doilea și al treilea segment de cursă, conturând o cursă defensivă în ultimele etape.
Cu pneuri egale, mașina McLaren este cu o jumătate de secundă pe tur mai lentă decât Ferrari-ul lui Carlo Sainz în primul stint, dar câștigă competitivitate pe măsură ce mașina se ușurează. Cu pneuri mai proaspete, Lando Norris a pus presiune pe Charles Leclerc în final, fără a reuși să îl depășească și aproape că a obținut cel mai rapid tur. În frunte, Carlos Sainz continuă fără probleme până la steagul cu carouri, încadrându-și victoria cu o revenire pe circuit la două săptămâni după operație și poziționându-se ca unul dintre cei mai căutați piloți de pe piață odată ce contractul său cu echipa din Maranello se va încheia.
Provocarea ratată
Marele Premiu al Australiei arată cea mai bună mașină Ferrari de la începutul sezonului și, probabil, din 2022, când victoria iluzorie a lui Charles Leclerc i-a adus modelului F1-75 porecla de "bestie". Pentru fani, este prea devreme pentru a pune în SF-24 aceleași speranțe de campionat ca atunci, deși mașinile Ferrari din 2024 și 2022 au calități similare, atât în ceea ce privește punctele forte, cât și strategia pe circuit. Mașina echipei din Maranello revine la a avea în virajele de mare viteză unul dintre cele mai mari puncte forte, optând, de asemenea, pentru un nivel de forță de apăsare mai mare decât Red Bull pentru a doua cursă consecutivă, așa cum s-a întâmplat adesea în 2022.
După cursă, rămâne întrebarea dacă acest Ferrari și Carlos Sainz ar fi putut concura de la egal la egal cu Max Verstappen. Singurul punct de referință cu Red Bull este comparația ultimelor stinturi dintre Sergio Perez și Charles Leclerc cu pneuri egale, când monegascul a fost cu o jumătate de secundă pe tur mai rapid în aer curat. Cu toate acestea, Sergio Perez a fost lipsit de motivație în acel moment, ca să nu mai vorbim de abilitatea lui Max Verstappen de a extrage mereu ceva în plus din monopostul RB20.
Intr-o confruntare directă, cu siguranță, Căluțul Rulant ar fi avut o șansă mai bună dacă ar fi pornit în față, ratând un pole position care părea la îndemână. Acuitatea în calificări, apreciată de mult timp în 2023, este acum domeniul în care Ferrari poate îmbunătăți cel mai mult, nu doar în ceea ce privește mașina, ci și execuția. Dincolo de meritele lui Max Verstappen, sincronizarea excelentă a zidului de boxe Red Bull, care trimite întotdeauna mașinile pe pistă libere de trafic, pregătirea optimă a pneurilor și chiar exploatarea soselei de alunecare în câteva ocazii, a făcut diferența în primele trei sesiuni de calificări ale sezonului 2024 de Formula 1.
Cu ochii pe campionat
A doua întrebare pentru fanii Ferrari este dacă echipa din Maranello are potențialul de a se lupta cu campionii mondiali. Melbourne apare ca un pas greșit pentru Red Bull în ceea ce privește pregătirea pentru weekend, pe o pistă pe care au avut deja dificultăți în a o interpreta în 2022. În plus, la Albert Park, factorul limitativ al cursei nu este degradarea termică a pneurilor, ci graining-ul, ruperea suprafeței, un mecanism special de uzură în care Ferrari a arătat deja un feedback pozitiv în Marele Premiu de la Las Vegas din noiembrie anul trecut.
În ciuda tuturor anomaliilor care ar putea explica inversarea temporară a rolurilor între Ferrari și Red Bull, este esențial să ne amintim că campionatul se află într-o fază de evoluție rapidă a valorilor de pe circuit. Echipele își înțeleg și își exploatează din ce în ce mai mult mașinile, în timp ce așteaptă ca dezvoltarea oficială să ia avânt. Absența unor actualizări semnificative în prima lună a sezonului sugerează că la uzine se pregătesc pachete importante de actualizare, care vor dicta evoluția ierarhiilor până la sfârșitul anului.
De aceea, punctele pierdute de Red Bull, care trebuie să valorifice superioritatea actuală, sunt semnificative. Deși se află pe un trend ascendent, Ferrari încă mai are nevoie de ceva înainte de a se putea gândi la o candidatură serioasă la campionatul piloților, dar campionatul constructorilor pare la îndemână. În timp ce sunt necesari alți pași înainte pentru a-l provoca în mod constant pe Max Verstappen, ciugulirea de puncte de la Sergio Perez este un obiectiv realist, mai ales dacă mexicanul se străduiește să se desprindă de la mijlocul plutonului.
McLaren strălucește
Rămânând la subiectul challengerilor, un McLaren excelent s-a prezentat la Melbourne, cu Lando Norris la doar 6 secunde în spatele lui Carlos Sainz înainte de întreruperea finală. La fel ca la Jeddah, Albert Park este un circuit prietenos pentru MCL38, dar Suzuka, plin de viraje de mare viteză, va fi și mai prietenos. La Woking, se așteaptă și actualizări, despre care directorul echipei, Andrea Stella, lasă să se înțeleagă că vor schimba aspectul mașinii, sugerând modificări la caroserie și la podea.
Aston Martin și Mercedes sunt încă prea mult în urmă în acest moment, recunoscând că nu pot concura de la egal la egal cu rivalii lor, ei joacă cartea strategiilor alternative. Fernando Alonso optează pentru startul cu pneuri hard în locul celor medii, în timp ce George Russell prelungește stintul de mijloc al cursei pentru a ataca la final cu pneuri proaspete. Cei doi se întâlnesc în ultimele tururi, într-un duel care îl vede pe britanic izbindu-se de zid. Este un dublu abandon pentru Mercedes, după problema tehnică a lui Lewis Hamilton, o concluzie în concordanță cu luptele din weekendul de la Melbourne. Săgețile argintii suferă de o fereastră de operare prea îngustă și de o mașină enigmatică de înțeles, conturând un scenariu foarte asemănător cu cel cu care s-a confruntat Ferrari în 2023.
Mare satisfacție pentru Yuki Tsunoda, care asigură primele puncte în campionat pentru Racing Bulls, în prezent cea mai bună mașină din a doua jumătate a plutonului. Haas obține puncte pentru al doilea weekend consecutiv și este departe de a fi ultima forță din pluton, așa cum prezisese directorul echipei, Komatsu, înainte de startul sezonului. Cu toate acestea, progresele înregistrate în ritmul de cursă vor trebui evaluate pe circuite mai pretențioase în ceea ce privește degradarea pneurilor, un test care îi așteaptă și pe cei de la Ferrari.