Selecția de pneuri Pirelli: cea mai moale compoziție (C5) va debuta pe circuitul Albert Park | GP al Australiei 2024
Alegerea compoziției de la Melbourne pentru Marele Premiu al Australiei din 2024
În Marele Premiu al Australiei, a treia cursă a anului, va avea loc debutul sezonier al C5, cel mai moale dintre cele cinci compoziții disponibile în 2024. Alături de acesta vor fi C4, care a fost deja folosit la Jeddah, și C3, care este aproape întotdeauna prezent în selecții. Este un trio mai moale în comparație cu ediția de anul trecut a acestei curse - când au fost alese C2, C3 și C4 - dar nu reprezintă un debut absolut în ceea ce privește cel mai moale compus. De fapt, în 2022, Pirelli a adus la Melbourne C5 ca Soft, dar a decis să îl asocieze cu C3 ca Medium și C2 ca Hard, sărind peste C4.
Alegerea de a merge mai moale a fost făcută în lumina cursei de anul trecut, când C2 a fost cel mai bun performer, zece piloți folosindu-l pentru 47 din cele 58 de tururi parcurse, iar alți trei au parcurs mai mult de 50 de tururi într-o cursă caracterizată de numeroase întreruperi, cu mașina de siguranță desfășurată de trei ori pe pistă și, de fapt, trei steaguri roșii, cu două reporniri în picioare și una pe roți.
Circuitul, amenajat în cadrul Albert Park și caracterizat de 14 viraje, a fost făcut recent mai lin și rămâne un circuit pe care depășirile sunt destul de dificile, deși nu atât de mult ca în trecut. Din punct de vedere strategic, în mod tradițional, oprirea unică este cea mai favorizată: trecerea la un trio mai moale ar putea eventual să deschidă spațiu pentru alternative sau, în orice caz, pentru situații în care diferența de ritm dintre mașinile aflate pe circuit, determinată de degradarea performanței pneurilor, ar putea facilita depășirile
C5 - deși neschimbat din 2023 - este compusul care a fost cel mai puțin folosit până acum la mașinile actuale. De fapt, pe lângă faptul că nu a fost selectată în niciunul dintre primele două Mari Premii, doar 140 de kilometri au fost parcurși cu cea mai moale dintre cele 2024 P Zero în timpul singurei sesiuni de teste, desfășurată la Sakhir (Bahrain) între 21 și 23 februarie, cu un singur rulaj propriu-zis efectuat de Lewis Hamilton și apoi multe tururi de circuit efectuate de piloții Williams. Trebuie adăugat că doar alte două echipe (Ferrari și Stake F1) aleseseră această compoziție, care este categoric nepotrivită pentru un asfalt abraziv precum cel din Bahrain. O necunoscută relativă, totuși, înainte de Marele Premiu.
Weekendul de la Albert Park este unul dintre preferatele lumii Formulei 1, pentru frumusețea orașului care îl găzduiește și pentru atmosfera pe care o emană. Configurația circuitului nu solicită în mod deosebit pneurile, iar degradarea este un factor determinat mai mult de uzură decât de cauze termice. În plus, începutul toamnei australiene poate aduce surprize în ceea ce privește temperaturile, cu oscilații semnificative de la o zi la alta, și condițiile meteorologice: ploaia ocupă un loc important în istoria acestui Mare Premiu. Există activități pe pistă începând de joi - alături de Formula 1, vor evolua mașini de Formula 2 și Formula 3, dar vor fi prezente și serii precum Porsche Carrera Cup și campionatul Australian Supercars - iar în patru zile, pe asfalt se va depune foarte mult cauciuc, schimbând semnificativ nivelul de aderență al acestuia.
Marele Premiu al Australiei face parte din calendarul Campionatului Mondial de Formula 1 încă din 1985, iar cea care va avea loc în acest weekend este cea de-a treizeci și șaptea ediție. Până în 1995, cursa s-a desfășurat pe circuitul stradal din Adelaide, înainte de a se muta la Melbourne începând cu anul următor, unde a avut loc până în prezent, cu singura întrerupere în timpul bienalei afectate de COVID (2020-2021).
Pilotul cu cele mai multe victorii în Marele Premiu al Australiei este Michael Schumacher (4), toate la Melbourne și la volanul unui Ferrari. Scuderia se află pe locul al doilea în ceea ce privește numărul de victorii (10), fiind depășită de McLaren (11). Echipa din Woking este pe primul loc la numărul de pole position-uri (10), în timp ce pilotul care a plecat cel mai des din față este Lewis Hamilton (8). În ceea ce privește podiumurile, Ferrari și McLaren sunt la egalitate pe primul loc, cu 26, iar Hamilton conduce clasamentul individual cu 10 clasări în primele trei locuri. Este demn de remarcat faptul că Red Bull a câștigat la Melbourne doar de două ori: în 2011 cu Sebastian Vettel și anul trecut cu Max Verstappen.
Presiuni minime de start (pneuri slick)
Față: 24.0 psi
Spate: 21,5 psi
Înclinare maximă
Față: -3,25°.
Spate: -1,75°.