Arabia Saudită: MP din Jeddah - Ce trebuie să știți?
O cursă a trecut, mai sunt 23. După mult-așteptata deschidere a sezonului în Bahrain, Scuderia va parcurge doar 1,40 km pentru următorul test de F1 în Arabia Saudită, în timp ce seria se pregătește pentru un tur al circuitului stradal super-rapid din Jeddah.
Cu viteza și angajamentul deplin jucând un rol important în succesul lor, Charles Leclerc și Carlos Sainz vor fi cu picioarele pe pământ într-un weekend adesea haotic. Iată tot ce trebuie să știți înainte de a doua rundă.
𝗖𝗜𝗥𝗖𝗨𝗜𝗧𝗨𝗟
Amplasat pe 30 km de coastă, circuitul Jeddah Corniche este o adiție relativ nouă în calendarul F1, dar cu siguranță și-a făcut simțită prezența încă de la debutul său în 2021.
27 de viraje - cele mai multe dintre toate circuitele de Formula 1 din calendarul actual - sunt amestecate între ele prin secțiuni de circuit care sunt înguste și neiertătoare. Cea mai mică greșeală poate ruina un întreg veekend de pregătire, așa că piloții trebuie să mențină nivelul de concentrare de la Monaco pe durata tuturor celor 50 de tururi pentru a obține cele mai bune rezultate.
Sectorul 1, rapid, dar sinuos, este, fără îndoială, cel mai important dintre toate sectoarele, în special în timpul calificărilor, deoarece o cursă curată poate reduce semnificativ timpul pe tur al pilotului sau poate reduce diferența față de cei din față.
În ciuda distanței uriașe a circuitului, care se întinde pe o distanță de peste 6,1 km, oportunitățile de depășire nu sunt întotdeauna ușor de găsit. Turn1chicane este poate cea mai evidentă alegere, deoarece oferă puține șanse rivalilor de a se depăși reciproc în primul sector - în timp ce cele trei zone DRS ale circuitului oferă o parte echitabilă a acțiunii roată-la-roată.
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠
La fel ca și la deschiderea din Bahrain, programul de la Jeddah este unic, al doilea weekend de curse al sezonului începând joi, 7 martie; FP1 la 15:30, urmat de FP2 la 19:00.
Acțiunea de vineri începe cu FP3 la ora 15:30, urmată de calificările de la ora 19:00.
Apoi, odată stabilită grila de start, toate privirile se vor îndrepta spre Marele Premiu de 50 de tururi de sâmbătă, cu startul programat la ora 19:00.
La fel ca și Bahrain, Jeddah nu este străină de temperaturile caniculare de pe circuit, dar locația sa la malul mării înseamnă că piloții au adesea parte de o briză răcoritoare care suflă pe circuit.
În timp ce temperaturile din timpul zilei pot ajunge la peste 40°C, cursele de seară, sub luminile de pe circuit, înseamnă că piloții vor trebui să suporte "doar" o temperatură medie de aproximativ 26°C.
Prin urmare, mașinile nu ar trebui să sufere prea mult din cauza supraîncălzirii - sau a uzurii excesive a pneurilor pe care le-ar aduce cursele din timpul zilei!
𝗖𝗲 𝗳𝗮𝗰𝗲 𝗮𝗰𝗲𝗮𝘀𝘁𝗮 𝗰𝘂𝗿𝘀𝗮 𝘀𝗽𝗲𝗰𝗶𝗮𝗹𝗮?
Un singur cuvânt descrie cel mai bine Jeddah: rapid. Arată aproape ca un hibrid Spa-Monaco, cu bariere de beton aparent nesfârșite care înconjoară o fâșie îngustă, dar ultra-rapidă de asfalt pe care șoferii vor menține o viteză medie de aproximativ 250 km/h!
𝗦𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝗮 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗻𝗲𝘂𝗿𝗶
În ciuda cerințelor ridicate pentru piloți, echipele adoptă adesea o strategie cu o singură oprire - de obicei, încep cursa cu pneuri medii sau tari, înainte de a trece la pneuri moi spre finalul cursei.
Dar, ca un circuit stradal, haosul poate fi la propriu la pândă după fiecare colț, iar strategii echipelor vor trebui să planifice orice eventualitate pentru a rămâne în fața plutonului.
𝗜𝘀𝘁𝗼𝗿𝗶𝗮 𝗙𝗲𝗿𝗿𝗮𝗿𝗶
Jeddah este unul dintre puținele circuite pe care Ferrari nu a urcat niciodată pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, dar a fost incredibil de aproape. În 2021, Leclerc și Ssainz au terminat pe locurile 7, respectiv 8, dar au revenit în anul următor cu noi mașini.
În ciuda faptului că a ratat pole position-ul cu doar 0.025sec, Leclerc a preluat controlul cursei după ce un Safety Car bine sincronizat a provocat o remaniere a plutonului. Pe măsură ce contorul de tururi a urcat, Max Verstappen de la Red Bull a redus repede diferența, dar Leclerc era bine pregătit.
Mai întâi i-a permis să treacă înainte de ultimul viraj - permițându-i să obțină un avantaj DRS pe linia dreaptă pentru a prelua din nou conducerea. În turul următor, l-a forțat pe Verstappen să se blocheze înainte de penultimul viraj și apoi a virat pur și simplu pe exterior pentru a conduce din nou.
𝗨𝗹𝘁𝗶𝗺𝗮 𝗱𝗮𝘁𝗮
Ferrari s-a aflat în mijlocul unui pluton de frunte extrem de disputat la Marele Premiu al Arabiei Saudite 2023, primele zece mașini fiind separate de puțin mai mult de o secundă în timpul calificărilor.
Leclerc s-a calificat pe prima linie până când, din păcate, o penalizare pe grilă l-a coborât pe locul 12. Sainz a devenit apoi liderul Ferrari, conducând speranțele Tifosi pentru o victorie în cursă de pe locul patru pe grilă.
Ambii piloți au început în forță, dar o repornire intempestivă a mașinii de siguranță și o pitlane agitată au însemnat că, în timp ce Leclerc a reușit să revină în puncte, Sainz a căzut în clasament. În cele din urmă, cele două Ferrari au mers aproape cap la cap în cea mai mare parte a cursei și au terminat pe locurile șase și șapte.